Alapvető változások zajlanak az utazási piacon, ahol a jómódú vendégek a sima luxus helyett egyre inkább a személyre szabott szolgáltatásokra, a célország kultúrájának, mindennapi életének megismerésére vágynak.
Az emberek egyre inkább a kisebb hajók, a kisebb házak, a kempingek és a helyiekkel őket összehozni képes idegenvezetőket igénylik – állítja például Perry Lungmus. Márpedig ha valaki, ő biztosan ismeri a piacot, hiszen cége, a Travel Leaders Group tavaly 18 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le.
A brit piacon az emberek egyre kevésbé törődnek a hotelszobákkal, a leginkább a személyre szabott szolgáltatásokat igénylik. „Mindennek valóságosnak kell lennie, mert a vendégek imádják azt, amit nem találhatnak meg a Google-ön" – ezt pedig az Abercrombie & Kent alapító elnöke és egyben vezérigazgatója, Geoffrey Kent mondja.
A trend tehát egyértelmű: a minőség felülírja az extravaganciát, ami persze nyilván köszönhető részben a gazdasági válságnak is, hiszen az öncélú luxus, a túlfogyasztás egyre többek szemében tűnik ízléstelennek.
Ráadásul a recesszió másik következménye, hogy az emberek olyan élményeket keresnek, amelyek hozzáadnak valami plusz tartalmat az életükhöz, ehhez pedig a mélyebb érzelmi kötődésen át vezet az út.
Miben nyilvánul meg mindez? Például abban, hogy egyre többen keresnek fel kulturális értékeket (akár a világörökség részét képező helyeket), egyre nagyobb az érdeklődés a kézműves dolgok iránt, azaz egy-egy utazás egyre inkább az adott célterület és az ott élő emberek hétköznapjainak megismeréséről szól.
A fentiek fényében nem meglepő, hogy a nagy utazási irodáknál is megjelentek a leginkább talán személyes konzultánsnak nevezhető szakemberek, akiknek elsődleges feladata nem csupán az utazások személyre szabása, de a lebonyolítás is.
Egyre jobban terjed tehát (és nem csak a luxusszektorban, hanem már az olcsóbb, de színvonalas szolgáltatások terén is) az egyre szélesebb körű szolgáltatás, legyen az egy helyi futballiskola a gyerekeknek nyaralás ideje alatt, vagy egy thai gasztrotanfolyam – a cél mindenképpen az, hogy a pihenés többet jelentsen a henyélős luxusnál.