A Kutaisi nemzetközi repülőtér Grúziában található, alighanem inkább kevesebb, mint több olvasónk járt már az országban vagy a repülőtéren. Most mindenesetre egy nagyon modern, hullámzó, színes épület fogadja az odaérkezőket.
A grúzok várakozásai szerint nagyjából egymillió ember fogja kihasználni a reptér nyújtotta lehetőségeket. A kinti hullámzást bent méhkaptár dizájn váltja fel, ami a szemen kívül a forgalmat is tereli. Ráadásul például a reptér vízellátása is a fenntarthatóság jegyében működik, hiszen természetes földalatti víznyerő hellyel rendelkezik. A tervek és a kivitelezés a UNStudio munkája.
Kétségtelenül levegős és világos az épület, ráadásul a kilátás egészen festői, hiszen a „háttérben" akár a Kaukázus vonulatait is látni lehet. Hogy a legszebb-e? A szépség nagyon szubjektív dolog.
Építészetileg tiszta, átlátható, ami a funkciót igyekszik tökéletesen megvalósítani többek között a centrális belső szerkezettel, ami lehetővé teszi, hogy az összes bonyolódó forgalom, kiszolgáló egységek, a biztonsági és útlevél ellenőrzés, az érkező és induló utasok, a vám egy körben összpontosuljon, mégse zavarják egymást.
De aligha lehet például összevetni több milliós forgalmú nemzetközi repterek épületeivel. Ezért összeszedtünk még pár impozáns példát a világból.
Itt van például a madridi reptér 4-es terminálja, ami szinte hullámzik a fejünk felett. (Antonio Lamela és Richard Rogers a tervezők.)
Vagy a szaúd-arábiai Jeddah Hajj Terminal, ahol szinte azonnal egy beduin sátorban érezhetjük magunkat. Különlegessége az is, hogy csak az éves mekkai zarándoklat ideje alatt tart nyitva, hogy a sivatagi hőségben különleges szerkezete enyhülést adjon a hívőknek.
A denveri nemzetközi reptér épületéről szintén sátrak vagy tevepúpok juthatnak az eszünkbe. Az elképzelés azonban inkább a közelben található Sziklás-hegységet hivatott megjeleníteni. Itt is fontos szerepet játszott a fenntarthatóság, ugyanis részben napenergiával működtetik a repteret. A tervező Curtis Fentress volt.
Szintén az ő tervei alapján készült a dél-koreai Incseon repülőtér. Az épület kevésbé sarkos inkább lágyan hullámzik, amivel az építész a koreai kultúra hatásait és a koreai építészet elemeit akarta megjeleníteni.
Vagy az új-zélandi Wellington repülőtér „Szikla-terminálja", ami szándékosan a könnyed, hullámzó formák trendje ellen dolgozik. (Nick Barratt-Boyes)
A lyoni Saint Exupéry repülőtér már formájában is repülő madarat mintáz, amit Santiago Calatrava tervezett, akit nemrég egy különleges belga vasútállomás kapcsán emlegettünk.
Nem egyszer írtunk már mi is azokról a listákról, amelyek minden évben készülnek a legjobb repterekről, persze nem elsősorban építészeti, inkább szépészeti és funkcionális szempontból. Ezen többféle listák kirobbanthatatlan első helyezettje például a szingapúri Changi Repülőtér, ami elsősorban változatos belső tereivel gyönyörködtet.