A trend neve svédül Päntsdrunk, finnül Kalsarikänni és egy egészen furcsa szabadidős tevékenységet jelöl. Mindjárt el is áruljuk, mi az, elöljáróban csupán annyit, hogy már új emotikonjai is vannak.
Mostanában világszerte hódítanak a skandináv életmód-őrületek. Ilyen például a hygge, ami a relaxálás, az életigenlés és a kapcsolatépítés egyedi ötvözetének dán koncepciója. Olyannyira, hogy a kifejezés az Oxford Szótár szavazásán bekerült a 2016-os év szavai közé is.
A hyggében a leglátványosabbak a külsőségek (illatosított gyertyák, vastag, kötött plédek, kézzel festett teáscsészék), ám a mögötte megbúvó filozófiát már sokkal nehezebb utánozni. Nagyszerűsége abban is rejlik, hogy formába öntötte az általános életvezetési tanácsokat, tematizálta és konkrétabb, megfoghatóbb alakba gyúrta az élet apró örömeiről szóló közhelyeket.
Hiszen azt eddig is tudtuk, hogy a kellemes dolgoktól jól érezzük magunkat, és hogy a barátaink társasága pozitív hatással van ránk. A hygge azonban ennél több.
De ez a poszt nem a dánok nemzeti passziójáról szól, hanem az új trendnek, melynek lényege, hogy alsóneműben és egyedül fogyasztasz alkoholt otthon, mellette folyamatosan bámulod az éppen aktuális kedvenc sorozatodat.
Már könyv is jelent meg róla Miska Rantanen tollából. A címe felettébb beszédes: Kalsarikänni: a pihenés finn ösvénye. A jelenség neve viszonylag új, hiszen csak tavaly óta hívják így.
A mögöttes filozófia azért ennél régibb, és arról szól, hogy ezzel a módszerrel lehet legjobban kibírni a sötét és hideg északi telet.
Annyira elterjedt, hogy a finn külügyminisztérium már két új emotikont is bevezetett, egy alsógatyás pasi és egy kombiné-bugyi kombós nő iddogálnak egy karosszékben pihenve, széles mosollyal. Az emotikonok leírása: „az érzés, amikor egyedül rúgsz be otthon alsóneműben, mivel semmi kedved szórakozni menni”.
„Nyilván nem véletlen, hogy Finnország mostanában bekerült a világ legboldogabb 5 országa közé” – írja a kiadó a könyv előszavában. Ez a trend a pihenés és az önerősítés módja, amivel a jövő kihívásaira készülhetünk fel.
A sorozatok hosszas bámulása, a közösségi médiában való végtelen scrollozás, édes, illetve sós csemegék fogyasztása a kanapén és a munka kommunikáció teljes blokkolása is része az életformának. „Egészségesebb, energetizálóbb és pihentetőbb élethez vezet, bárhol, bármikor” – írja a kiadó.
(Fotó: flickr.com/Isaac Wedin)