Aki utazott már repülőn (és az olcsó jegyek korában egyre kevesebben vannak azok, akik nem), biztosan elgondolkozott néhány olyan kisebb-nagyobb előíráson, amelyeknek értelmét nem biztos, hogy utasként értjük. Következzen tíz olyan dolog, amiről a stewardessek nem beszélnek.
Valószínűleg nem mi vagyunk az egyetlenek, akik nem teljesen értik, miért kell leszálláskor lekapcsolni a központi belső világítást. Nos, ennek az oka viszonylag egyszerű: ha valami baj történne, és evakuálni kellene a gépet, akkor az utasok szeme hozzászokott a sötéthez, így jobban látunk odakint. Azért reméljük, ennek gyakorlati kipróbálásában soha nem lesz részünk.
A tea- és kávé vize piszkos
Kár lenne szépítgetni az igazságot, a teához és a kávéhoz használt vizet ugyanis hatalmas tartályokban tárolják, amit nagyon ritkán (vagy ha teljesen őszinték akarunk lenni: gyakorlatilag soha sem) tisztítanak.
A csomagolt fejhallgatók nem újak
Noha egyes járatokon becsomagolt és ezért vadonatújnak ható fejhallgatókat kapunk, ez ne tévesszen meg minket: ezek általában használtak, amiket utána a lehetőség szerint megtisztítanak, majd újracsomagolnak.
Nyitott ajtónál nem jár fizetés
A légiutas-kísérők csak a repüléssel töltött órákért kapnak fizetést, márpedig az óra akkor kezd ketyegni, amikor az ajtók záródnak. Nyilván akadnak cégek, ahol ez nem így van, de a legtöbb légitársaság addig nem fizet, amíg az ajtó nyitva áll.
A diétás kólát a legnehezebb felszolgálni
A magasban ugyanis a diétás kóla pezseg a legjobban. Mint egy 15 évet a szakmában töltött stewardess elárulta, annyi idő alatt, amíg kitölt egy pohár Diet Coke-ot, három másik italt felszolgálhatna.
A mosdók kívülről is nyithatók
Aminek érthető biztonsági okai vannak, például így ki tudnak hozni onnan bárkit, aki esetleg rosszul lesz, vagy megsérül – no és persze olyat is, aki esetleg túl sokáig tartózkodik bent.
A kütyük kikapcsolása
Sok helyen megírták már, hogy a telefonok és társaik nem jelentenk igazi biztonsági kockázatot, azaz nem zuhan le tőle a gép, viszont zavarhatná a pilótát, ezért nem használhatjuk őket.
Emberi szervek a gépen
A legtöbb repülő emberi szerveket is szállít, ez elsősorban persze a nagyobb országok, például az Egyesült Államok belföldi járataira érvényes.
Villámcsapás
A repülőgépeket időről időre éri villámcsapás, ám ez általában minimális, vagy egyáltalán semmilyen kárt sem okoz.
Az oxigénmaszkok
Ha úgy hozza az élet (ne hozza úgy!), hogy az oxigénmaszkot kell használnunk, jó, ha tudjuk, hogy körülbelül 15 percre elegendő oxigén van benne, ami kevésnek hangzik, de elvileg bőven elég ahhoz, hogy a pilóta olyan szintre vigye a gépet, ahol már normálisan tudunk lélegezni. A nagyobb magasságokban oxigénhiányos helyzetben 15-20 másodpercen belül elájulunk.
(Fotó: flickr.com/Rick Kimpel)