Gőzerővel közeledik a karácsony, aminek egyrészt nagyon örülünk, mert imádjuk, másrészt néha a jeges rémület szorítja össze a szívünket, például amikor a bevásárló körutakra gondolunk. Pedig lehetne másképp is.
A karácsonyi bevásárlás a kereskedőknek persze öröm, azoknak, akik a tömegben tolongva próbálják beszerezni az ajándékokat már kevésbé. Pedig nem szükségszerű, hogy így legyen – állítja egy tanulmány.
Három brit egyetem, a Sussex, a St. Andrews és a Leeds-i pszichológusai két nagy tömeget vonzó eseményt vizsgáltak meg, arra voltak kíváncsiak, vajon miért érzik sokan jól magukat a zsúfolt helyeken.
A tömeg részei vagyunk
A PLOS ONE című oldalon megjelent tanulmányban Fatboy Slim egy 2002-es brightoni koncertjét és egy, a közegészségügyben tervezett változások elleni tiltakozó demonstráció résztvevőivel készített beszélgetéseket dolgozták fel.
Az eredmény az lett, hogy azok, akik a tömeg részeként gondoltak magukra, nagyon pozitív élményeket raktároztak el magukban az adott eseménnyel kapcsolatban, pedig a brightoni tengerparton például 250 ezer ember zsúfolódott össze.
A szakemberek szerint ez azt is megmagyarázza, miért van az, hogy míg egy ekkora tömeg kívülről sokaknak riasztóan hat, addig a résztvevők legtöbbje jó érzésekkel éli meg.
Többféle identitás
„A pszichológiában ismert a személyes tér fogalma, ami egyben azt is jelenti, hogy a többi ember szükségszerűen fenyegeti a kényelemérzetünket. Ugyanakkor ez az elmélet hibásan feltételezi, hogy csak egyetlen identitásunk van – a személyes. Mi arra jöttünk rá, hogy többféle identitásunk létezhet, érezhetjük magunkat egy csoport tagjának is" – mondta a kutatást vezető pszichológus, a Sussex-i Egyetem kutatója, John Drury.
Magyarán: ha a karácsonyi bevásárlást végző rémes tömegben nem egyénként, hanem a tömeg részeként gondolunk magunkra (akárha egy koncerten lennénk), rögtön kevésbé lesz irritáló az egész.
Mi mindenesetre idén kipróbáljuk.