2019 izgalmas évnek ígérkezik a borok világában is. Ráadásul számtalan érdekes divat is egyre nagyobb teret nyer, például a pincelátogatás (melyre lassan egész iparág épül) és a technológia fejlődése is egyre fontosabb, nem beszélve a vegán borokról.
Egyre szélesebb és változatosabb az elérhető borok skálája. A régiónk borai mellett az olasz nedűk is népszerűek lesznek idén, és a görög borok iránt is növekvő kereslet várható.
Szintén egyre nagyobb az érdeklődés a Crémant – vagyis a Champagne régión kívüli – gyöngyöző borok iránt, amelyek a pezsgőnek jelentenek alternatívát.
Az Egyesült Királyság és Kanada hűvösebb klímájú vidékeiről származó borok is jó értékelést kaptak a Decanter World Wine Awardson az utóbbi években, így ezekre is érdemes figyelni.
Vegán borok
Növekszik a kereslet a vegán borok iránt, egyre többen szeretnék tudni, hogy használtak-e állati eredetű alapanyagot – például halhólyagból, marhacsontból kinyert zselatint vagy fehérjét - a derítéshez.
Sok kereskedőnél már lehet ilyeneket kapni, és az éttermek is igyekeznek tartani a lépést, és felvenni az ilyen italokat a kínálatba. Idén várhatóan még több címkén lesz vegán jelzés.
Technológia
Arra talán még nem kell számítani, hogy az okosóránk a DNS-ünk alapján megmondja, hogy milyen bort is szeretünk és ez alapján tesz ajánlatokat, ám a technológia így is segítségünkre lehet.
Vannak olyan appok, amelyeken segítenek az ételekhez megfelelő bort választani – vagy éppen fordítva -, sőt ahhoz is kaphatunk tippeket, hogyan kell jól kiejteni egyes francia borok nevét.
Külföldi nagyvárosokban házhoz szállításra is rendelhetünk bort, Londonban 20 percen belül kiviszi a futár a kiválasztott palackot.
A pincészetek látogatása
Egyre több helyen fejlesztik a borászatok, pincéket, hogy a turizmust is fellendítsék. Bordeaux-ban 80 millió eurós beruházással alakították ki a La Cité du Vin borkulturális központot, a dél-ausztráliai McLaren Vale-ben pedig egy Rubik-kocka inspirálta látogatóközpontot építettek.
Csak Európában 2017-ben 600 ezer utazást kötöttek le bor- vagy gasztronómiai turisztikai célból, és nagyjából 20 millió utazásnál ez volt a másodlagos motiváció.
A trendet erősítheti, hogy egyre több borbár nyílik, ahol a kóstolás mellett az éttermi rész is erős, valamint az is, hogy sokan már élményeket kínálnak a vendégeknek – ilyen például a jóga a szőlőültetvényben.
(Fotó: pixabay.com/epicantus)