A hagyományos idegenforgalomnak, ahogy a hagyományos személyszállítóknak is egyre komolyabb kihívásokkal kell szembenézniük a közösségi gazdaság és az egyéb kedvezményes utazási lehetőségek képében. (Gondoljunk csak az Uberre vagy a Airbnb-re.) A CNN elemzése szerint az utazások célpontja Ázsia lesz, azon belül is Szingapúr, Japán és Thaiföld. A közösségi oldalakat pedig továbbra is elöntjük élményeinkkel.
Bár Japán általában igen drága a turistáknak, a jen gyengülésével ez némileg mérséklődik, Thaiföldön pedig hiába volt katonai puccs, a tengerpartok és a kulináris élvezetek sokakat vonzanak újra az országba. Szingapúr pedig 50 éve nyerte el a függetlenségét, mely évfordulóhoz kapcsolódva számos, az idegenforgalmat élénkítő eseményre kerül sor az országban 2015-ben. Lesznek felvonulások, tűzijátékok, a fő nevezetességeket körbejáró séta és megnyílik a Nemzeti Galéria is. Nem egy új hotel is nyílik majd az ázsiai – távol-keleti térségben, különleges szolgáltatásokkal. Többek között Szingapúrba is, de Indonéziában, Malajziában, Sri Lankán és Dél-Koreában is.
Várható tendencia az is, hogy továbbra is szeretnénk a lehető leghamarabb megosztani ismerőseinkkel vagy akár az egész világgal, hogy merre járunk, mit csinálunk. Készülhetnek a már idén is járványosan terjedő szelfik, most már botok segítségével is, így azt sem éri hátrány, aki egyedül utazik. Nem kell senkit sem megkérni, hogy egy nevezetesség előtt fotózzon le bennünket, hiszen karunkat meghosszabbítva erre gond nélkül képessé válunk egyedül is.
Kínában már az egyik igen népszerű jegyvásárlási és foglalási eszköz lett a chat, úgy tűnik ez a következő technológiai ugrás az idegenforgalomban. Vannak már kifejezetten erre a területre specializálódott ügynökségek, akik ezeken a fórumokon árulják szolgáltatásaikat: szállás, repülőjegy, stb. egyaránt foglalható rövid szöveges üzenettel. És ha Kínában ez elindult, aligha fog megállni azoknál a határoknál.
Az okos eszközök is hódíthatnak ezen a piacon is, ugyanis például az Apple összefogott a Starwood hotellánccal, amely többek között a Sheraton hoteleket is birtokolja, és egy az okosórán és az iPhone-okon is megtalálható applikációval lehet majd kinyitni a hotelszobákat, tehát már kulcskártyákra sem lesz szükség. Lesz olyan hotel és hajó, ahol robotok segítik a vendégek teljes kényelmét, akár bártenderként, akár a komornyik szerepkörében.
Ahogy már a poszt elején is jeleztük, sokan egyre inkább saját kezükbe veszik utazásuk intézését, nem várják el, sőt nem is vágynak rá, hogy egy iroda mindent úgymond „a fenekük alá toljon”. Egyre többen szeretnének eltérni a megszokott turistaútvonalaktól, „tömeges élményektől”. A szállások és szolgáltatások közvetlen elérésére már eddig is nagyon kiterjedt lehetőségeket biztosított az internet, de még ennél is tovább bővült a horizont az olyan közösségek létrejöttével, akik megosztják tapasztalataikat, véleményüket egy-egy szállásról, a célállomáson elérhető szolgáltatásról, a megtekinteni kívánt nevezetesség elérhetőségéről, praktikus tudnivalókról. A TripAdvisort 2014-ben 315 millióan használták, ez 20 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest. Az Airbnb-nek pedig 6 millió vendége van 190 országban.
Ahogy a szállásadók és az utazók is közvetlenül összeköthetők, ugyanígy kereshetünk magunknak helyi vendéglátókat vacsorára vagy akár főzőtanfolyamon is részt vehetünk, ahol a házigazdával megfőzhetjük az autentikus finomságot, majd el is fogyaszthatjuk. Vagy szervezhetünk városnézést ugyanilyen módon, így nem csak a nevezetességeket láthatjuk, hanem a helyiek életébe is bepillanthatunk vagy eljuthatunk nem csak „kirakat” helyekre is.