Európától Ázsiáig a mérnökök a világ minden részén folyamatosan próbálják feszegetni a saját határaikat és olyan építményeket tervezni, amelyek valamilyen módon különböznek a már meglévőektől. Ma ötöt mutatunk meg közülük egy őrült világ körüli rohanás keretében.
A leendő pekingi repülőtér (kép: Zaha Hadid Architects)
A brit Norman Foster volt az, aki az 1980-as években forradalmasította mindazt, amit a repülőterekről addig gondoltunk, olyan alkotásokkal, mint például a London melletti Stansted. A leginkább forradalmi húzása talán a repteret működtető rendszerek és gépek korszerűsítése volt.
A legújabb forradalmat Zaha Hadid robbanthatja ki a pekingi Daxing repülőtérrel, melynek a most épülő terminálja már ránézésre is különbözik szinte minden elődjétől. A pókhálóra emlékeztető rendszer célja az utasok által kényszerből megtett távolságok csökkentése (és még így is több mint 1 km egyik végétől a másikig).
Kingdom Tower, Dzsidda, Szaúd-Arábia
(kép: Jeddah Economic Company / Adrian Smith + Gordon Gill Architecture)
A magyarra talán Királyság toronyként fordítható épület nagyon jól jelképezi napjaink Szaúd-Arábiáját. Hatalmas projekt, elképesztő összegből, hiszen a szupermagas felhőkarcoló (nem véletlen, hogy eredeti neve a Mérföld magas torony volt, csak éppen a talaj nem bírt volna el egy ilyen magas épületet, ezért „csak” 1 km magas lesz) 1 milliárd 230 millió dollárba kerül majd a tervek szerint.
A 828 méter magas Burj Khalifát is tervező Adrian Smith-t dicsérő épület természetesen rekordot dönt majd, amennyiben ez lesz a világ legmagasabb épülete, valamint az első szerkezet, amely eléri az egy kilométeres magasságot.
Talán ennél is fontosabb, hogy ez lesz a központja (és nyilván a jelképe is) a köré épülő Királyságvárosnak.
Abraj Kudai Hotel, Mekka
(kép: Dar Al-Handasah)
A mekkai szálloda 2017-ben készül el és az átadás percétől kezdve ez lesz a világ legnagyobb hotelje. A számok elképesztőek: 12 darab 45 emeletes torony, összesen 10 ezer szoba (!!), 70 darab étterem, és 5 helikopterleszálló várja a vendégeket, melyek között alighanem rendszeresen ott lesz a szaúdi uralkodócsalád is – legalábbis erre következtethetünk abból, hogy öt teljes szintet foglaltak le a számukra.
Ez persze nem is csoda, hiszen a szálloda az arab világ legszentebb helyén fekszik majd, és a szakemberek szerint a szálloda teljesen megváltoztatja majd Mekka képét.
FFR Grand Stade, Párizs
(kép: Populous & Ateliers)
A régi stadionoknak leáldozóban, ezt minden nagyobb kockázat nélkül kijelenthetjük, ha vetünk egy pillantást a francia fővárosban épülő 82 ezres rögbistadionra. A stadionépítések egyik nagy kihívása az, hogy olyan épületet kell tervezni, ami az idő 90 százalékában gyakorlatilag kihasználatlanul tátong, a maradék 10 százalékában viszont iszonyatos terhelésnek van kitéve.
A párizsi stadionban olyan nyalánkságok lesznek, mint az épületen kívülre kitolható gyep (ami a szellőzés és karbantartás, valamint a kímélés miatt fontos), vagy a teljesen mozgatható tető (természetesen egyik sem példa nélküli a világon, de komoly mérnöki eredmény így is, ráadásul utóbbi azt is jelentui, hogy ez lesz a legnagyobb ilyen típusú fedett építmény Európában) és az már első pillantásra látható, hogy az új, sokkal inkább „civil” külsejű generációt képviseli.
Londoni földalatti
(fotó: flickr.com / Crossrail)
Talán elsőre kicsit kakukktojásnak tűnik a brit főváros metrórendszere ezen a listán, és az kétségtelen, hogy nem olyan látványos, mint az előbbiek, de a maga nemében legalább akkora, ha nem nagyobb mérnöki teljesítmény.
A helyzet ugyanis úgy áll, hogy ugyan metróvonalból annyit építettek már világszerte, mint égen a csillag, ám olyat, amilyen Londonban épül nem nagyon, hiszen egy működő, naponta több millió embert kiszolgáló rendszerbe kell beépíteni egy másikat, és akkor még a város alatt húzódó kábelekről, építményekről, azok alapjairól nem is beszéltünk.