A vitorlások népes családja
Egy forró nyári napon mi lehetne kellemesebb program, mint a Balaton közepén ringatózni egy romantikus vitorlás hajón, és csodálni a vizet – meg persze a számtalan közel s távol ingadozó többi vitorlás táncát. Ha pár percig figyeljük őket, feltűnik, hogy nem csak színükben, de formájukban és méretükben is igencsak különbözőek.
A vitorlás hajóknak ugyanis számtalan típusa létezik, az egyszemélyes gyerekméretű csónaktól kezdve a sokszemélyes, motoros luxusjachtokig. A hajókat azonban általában két nagy kategóriába oszthatjuk: a kisméretű, tőkesúly nélküli hajókra és a tőkesúlyos járművekre, amelyek között egészen hatalmas, többtestű tengerjáró hajók is vannak.
Kisméretű, tőkesúly nélküli hajók
Egy kisméretű, 2-6 méteres vitorláson a vezető mellett legtöbbször egy-két utas szállhat vízre. Könnyen kezelhető, szállítható és tárolható ez a típus, hiszen kis méreténél fogva utánfutóra is felrakható, és a legtöbb vitorlás klub vállalja a tárolásukat. Jellemzőjük, hogy nem rendelkeznek tőkesúllyal, így az egyensúlyt az utasok biztosítják saját testsúlyukkal. Ez nagyon izgalmas kihívás és olykor valódi sportteljesítményt igényel, főleg nagyobb szélben, jelentős hullámzás esetén, viszont épp ezért nagy felelősséggel is jár, hiszen, ha valaki nem figyel oda, könnyen felborulhat a hajó.
Közepes, tőkesúlyos hajók
A tőkesúlyos hajók ezzel szemben nagyobbak, általában 7-15 méter hosszúak, és a felborulástól a hajófenékre szerelt súly védi a járművet. Méretüknél fogva nehezebben szállíthatóak, és a pihenőidőt is általában a kikötőkben töltik. A belső kialakításuk is sokban különbözik a kishajókétól, hiszen általában hálófülkét és konyhai- illetve mellékhelyiséget is kialakítanak bennük. Természetesen a fedélzet is nagyobb, több utast szállíthat, ami a kapitánynak nagyobb felelősséget jelent, hiszen sokszor több mint tíz ember munkáját, illetve mozgását kell összehangolnia. Bár a tőkesúlyos hajó jóval stabilabb, a jó csapatvezetői képességek elengedhetetlenek a nagy létszámú utastársaság miatt, akik sokszor egy-két napot is a fedélzeten töltenek. A nagyobb, tőkesúlyos, motoros hajókat nevezzük yahchtnak, amelyek méretében és felszereltségében határ a csillagos ég.
Többtestű hajók
A többtestű hajók gyakori szereplői főként a tengeri vitorlásversenyeknek, hiszen könnyen és nagy sebességgel tudnak haladni. Vezetési technikája más, mint az egytestűeké, mert ugyan gyorsabban szelik a habokat, de lassabban képesek megfordulni.
MASTERCARD PREMIUM SELECTION AJÁNLAT Élje át Ön is a vitorlázás csodáját!
Ha belekóstolnánk a hajóséletbe, ma már szerencsére könnyen elvégezhetünk egy vitorlásvezetői tanfolyamot és akár egyedül, kapitány nélkül is belevághatunk a vizes kalandokba saját vagy bérelt vitorlással egyaránt. Akkor sem kell azonban kihagynunk az élményt, ha mi magunk vezetni nem, csak élvezni kívánjuk a vitorlázást, hiszen a vitorlásklubok tapasztalt kapitányaira bátran rábízhatjuk magunkat.
|