A luxusautók piacán is egyre nagyobb a verseny, nem csoda, hogy az egészen komoly szereplők is kénytelenek mindent bedobni a vevők meghódítása érdekében, hiszen messze nem elég már a vonzó márkanév.
Nem is volt olyan régen, amikor a Mercedes, a BMW, vagy éppen a Porsche kis túlzással egymás között osztotta fel a luxusautók (európai) piacának egy igen jelentős részét, és jórészt egymással kellett főleg versenyezniük.
Ma már teljesen más a helyzet, a gyárak egyre keményebb vetélkedésre kényszerülnek, ami egyre izgalmasabb marketingötleteket hoz magával. Már messze nem elég a bemutatóteremben megmutatni az autót, élményt is kell nyújtani a reménybeli vevőnek.
Egy autó esetében pedig mi más lehetne ez, mint a vezetés élménye.
A Porsche például azt találta ki, hogy az érdeklődők egy kisebb összeg befizetése mellett versenypályán próbálhatják ki a legújabb modelleket. Akinek van jogosítványa és nagykorú, az kap maga mellé egy instruktort, és másfél órán keresztül hajthatja az autót egy 2 kilométeres pályán.
Ezen idő alatt bármit ki lehet próbálni (a józan ész határain belül, persze), és ha azt vesszük, hogy ezért egy vadonatúj Cayman esetében 300, míg egy 911 GT3-nál 850 dollárt kell fizetni, az ajánlat elég jól hangzik.
Nem is csoda, hogy az amerikai Atlantában lévő pálya évente 10 ezer embert (!) vonz, de a Porsche marketingért felelős alelnöke, Andre Oosthuizen szerint ez a szám hamarosan eléri a 12 ezret, azaz a havi ezer vendéget.
Az emlékezetes pillanatok varázsa
Persze nem a Porsche az egyetlen, amely ilyen tesztpályát üzemeltet, a Mercedes és a BMW is megadja a lehetőséget az érdeklődőknek. Nem csoda, hiszen a vásárlók egy részének ezek az autók komoly beruházást jelentenek, amiről sokszor még saját magukat is meg kell győzniük.
„A technológia és a teljesítmény ilyen bemutatása, az emlékezetes pillanatok megszületése olyan pozitív márkaasszociációt hoz létre, amiért a marketingesek mindenüket odaadnák” – mondta Jon Schulz, aki korábban hosszú évekig felelt éppen ezért a részlegért a Fordnál.
Miközben az Egyesült Államokban még viszonylag újdonságszámba megy a dolog, Európában a Ferrari (Modena) és a Maserati (Bologna) már jó ideje kínál vezetési mesterkurzusnak nevezett termékbemutatókat.
Hosszú távú befektetés
Adódik a kérdés: a legtöbben nyilván nem vásárolnak a kipróbált márka termékeiből, tehát mi ebben az üzlet a gyáraknak? Egyfelől a már említett élmény (magyarán ha majd egyszer komolyan felmerül a vásárlás lehetősége, az, aki már kipróbált egyet ezekből a márkákból, jó eséllyel mellette teszi le a voksát), másfelől viszont a jó öreg szájhagyomány, hiszen a közösségi média korában egy-egy pozitív élmény villámgyorsan megjelenik a neten is szelfik, posztok formájában.
Mindez hosszú távú befektetés, és ezzel a gyárak is tisztában vannak. Ugyanakkor stratégiai tervezés nélkül nincs siker sem, és azt a marketingesek is elismerik, hogy számukra a közösségi média felületein való megjelenés ma már ugyanolyan fontos, mint a hirdetések.
(Fotó: amgacademy.com)