Élesedik az osztályharc, ráadásul a levegőben – nem, nem valamilyen furcsa időutazáson veszünk részt, a címet és e mondat első felét ez esetben szó szerint kell érteni. A jelenség ráadásul mindannyiunkat érint.
Egyre több hírt lehet ugyanis olvasni azokról a balhékról, amelyek a repülőgépeken törnek ki, jellemzően az elégedetlen utas és a személyzet valamelyik tagja között.
Természetesen lehet azzal érvelni, hogy a polgári repülés hétköznapivá válásával a jelenség valahol érthető, ám a helyzet az, hogy ennél azért összetettebb a kérdés.
Elgondolkodtató adatok
A Nemzetközi Repülésközlekedési Szövetség (International Air Transport Association) adatai beszédesek: a 265 légitársaságot egyesítő, a teljes polgári légiforgalom 83 százalékát lefedő szervezet szerint ugyanis 2015-ben 14 százalékkal emelkedtek a balhés esetek a gépeken az egy évvel korábbiakhoz képest.
Persze több lett a járat is, de az arányok is romlottak: míg 2014-ben 1282 repülésenként történt egy ilyen eset, addig tavaly már 1205 alkalmanként, amire lehet azt mondani, hogy ez nem túl sok, de minden ilyesmi a repülés biztonságát veszélyezteti.
Még érdekesebb a helyzet, ha figyelembe vesszük, hogy az esetek közel negyedében (23 százalékában) az elkövető alkohol vagy kábítószer befolyása alatt állt, míg minden kilencedik esetben fizikai agresszió is történt.
Az első osztály a ludas?
Az amerikai Proceedings of the National Academy of Sciences által a közelmúltban publikált tanulmány szerint a repülőgépek tervezésének is köze lehet ezekhez a botrányokhoz.
A két szerző, Katherine DeCelles, a Harvard Business School vendégtanára, és Michael Norton, a Harold M. Brierley professzora szerint már eleve az nem mindegy, hogy egy gépen van-e első osztály – ahol igen, ott a botrány kitörésének valószínűsége majdnem négyszer (3,84-szer) nagyobb.
A tanulmány készítői egy nagy (a neve elhallgatását kérő) légitársaság öt évnyi adatait nézték át, és kiderült, hogy ezer repülésenként 1,58 incidens történt a turistaosztályon és 0,31 az első osztályon.
Ennél jóval érdekesebb az a megfigyelés, hogy amikor az utasok az első ajtón keresztül szállnak fel a gépre, azaz keresztül kell haladniuk az első osztályon, megugrik az agresszió esélye: a turistaosztályon utazók esetében 2,18-szor, míg az első osztályon utazóknál 11,86-szor nagyobb lesz a veszély.
Katherine DeCelles úgy vélte, ennek az az oka, hogy ilyen esetekben az első osztályon utazók úgy vélték, nekik több jár, mint a turistaosztályon repülőknek, akik viszont a frusztráltak lettek.
„Mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy osztálytársadalomban élünk, de soha nem annyira tolakodóan nyilvánvaló ez, mint amikor felszállunk egy repülőgépre” – mondta Katherine DeCelles.
A megoldásról egyelőre nem sok szó esett, túl azon, hogy a személyzetet természetesen komoly kiképzésben részesítik az ilyen esetekre.