A repülőterek bevételének több, mint 40 százaléka a vámmentes (duty free) és egyéb eladásokból származik az ACI gazdasági beszámolója szerint. Nem véletlenül. Így tervezték meg őket. Amint belépünk, pontosan arra megyünk, amerre szeretnék és pontosan annyira leszünk ellazultak, hogy éppen elég pénzt hagyjunk a zsebükben, mielőtt felszáll a gépünk.
Ehhez természetesen a repterek különböző, költekezésre csábító trükköket vetnek be, lássunk most ezek közül tízet!
Arra vezetnek, amerre akarnak
A repülőtereken a navigáció kifejezetten egyszerű. Jelzések és mozgójárdák vannak mindenütt, az épületet is úgy tervezték, hogy azt az irányt kövessük, amit a repülőtér nekünk szán.
A biztonsági ellenőrzés után azonnal vámmentes boltok hosszán át terelnek. Az úgynevezett „wayfinding” taktikát használják, vagyis úgy tervezik a teret, hogy megkönnyítse az útvonal ösztönös meglelését.
Ez azt az érzést kelti az emberekben, hogy az irányítás az ő kezükben van és ettől elégedettek lesznek. Ráadásul több időnk lesz vásárolni.
A természetes szokásainkat használják ki
Az utak jobbról balra kanyarodnak és a jobb oldalon mindig több a bolt. Mivel a legtöbben jobbkezesek vagyunk, ha balra megyünk, akkor inkább a jobb oldalt figyeljük.
Jó hangulatba hoznak
A stresszes ember nem jó vásárló, pedig sokan idegesek a repülés előtt. Panorámaablakokkal, rengeteg fénnyel és művészeti alkotásokkal nyugtatják őket. Van, ahol még jógazónát is kialakítanak, hogy mire elérik az utasok a boltokat, megfelelően ellazultak legyenek.
Segítenek, hogy otthon érezzük magunkat
Kényelmes székek, asztalkák, szőnyeg - mintha a nappalinkban lennénk. Ettől a komforttól azonnal kávét, vagy frissítőt akarunk vásárolni, vagy enni egy szendvicset, sőt még könyvet, folyóiratot is szívesebben veszünk így. Ha késés van, vagy hosszú a csatlakozási idő, az ilyen atmoszféra segít megnyugtatni az idegeket is.
Azt éreztetik velünk, hogy minden fair
A check-in és a biztonsági ellenőrzés sorai nevetségesen hosszúak. Nem tűnik logikusnak, de ha csak egy sort használnak (ami nem ritkán előfordul), az sokkal kevésbé okoz stresszt az embereknek, mintha több sorba állítanák őket, hiszen így senkit nem idegesít, hogy a másik sor gyorsabban halad.
Amennyire lehet, kitolják a váróban tartózkodás idejét
Minél több idő van a biztonsági ellenőrzés és a beszállás között, annál több időt tölt az utas vásárlással. Ezért is gyorsítják a check-in-t, a biztonsági ellenőrzést és a csomagfeladást automatákkal. Ezért vetnek be csoki, kávé és üdítő automatákat is.
Ej, ráérünk
Folyamatosan tudatják velünk, hogy még van időnk: ezért van mindenhol információs képernyő.
A boltok, éttermek elhelyezése
A boltok, éttermek terét úgy tervezik, hogy az vásárlásra ösztönözzön. Stratégiailag úgy helyezik el őket, ahogy az a marketing nagy könyvében meg van írva. Az országra jellemző környezetet teremtenek, autentikus szuveníreket árusítanak, helyi márkákat és helyi szolgáltatásokat. Különleges térben érezzük magunkat: csak itt és csak most vehetjük meg ezeket a különleges termékeket!
A vízkérdés
Eldobatják velünk a vizünket és túlárazott vizet adnak el nekünk a másik oldalon. Természetesen nem csak a víz, de minden étel és ital túlárazott a zónában. Csapdába vagy ejtve, ha éhes vagy szomjas vagy, innen ki nem mozdulhatsz.
A barátainkból és a családunkból is pénzt csinálnak
Egy repülőtér soha nem adja fel. Még az érkezési oldalon is vannak boltok. A családtagjainkat, barátainkat is túlárazott termékekkel csábítgatják, miközben minket várnak a reptéren.