Az indiai hagyomány egyre inkább jelen van a modern szépségápolási termékekben és a wellness gyakorlatokban.
Ahogy az ősi holisztikus tudomány, az ájurvéda elterjedése egyre szélesebb körben folytatódik – gondoljunk csak az Amazonon megtalálható réz nyelvkaparókra vagy a wellness kávézókban kapható kurkumás aranytejre –, bizonyos hirdetői ennek az indiai tradíciónak már a luxus felé kacsintgatnak.
Vegyük a gyógyszerészeti cégvezetőből szépségipari vállalkozóvá váló Lisa Mattamet, aki ájurvédás bőr- és hajápolót gyárt és forgalmaz, amit először három éve a torontói filmfesztiválon mutatott be.
„Először valóban hírességeknek mutattam be a márkát, de ők igazán megértik, hogy az ájurvéda hogyan illeszkedik a wellnesshez és az ő életstílusukhoz” – mesélt Lisa Mattam.
De mi is az az ájurvéda?
Jelentése szankszritül az élet tudománya. Ez a természetes orvostudományi rendszer több mint ötezer éves, és továbbra is van valami a benne rejlő ezoterikus természetből.
Öt alapvető elemre épül: éter, levegő, föld, tűz, víz. Az emberi test három energiából, doshából ál, ezek a vatha, a pita és a kapha, amelyek meghatároznak mindent az emésztési problémáktól az alvásig.
Visszatérve Lisa Mattamhez, szerinte ezek a tanok már széleskörben ismertté váltak, nem csoda, hogy bővíti is a saját márkáját. Hasonlóképpen vélekedik egy másik luxuskészítmény alapítója, Shrankhla Holecek is.
„Bekerült a köztudatba azáltal, hogy többet foglalkozunk az egészséggel és a wellnesszel. Az emberek jobban akarnak törődni magukkal minden módon. Olyan dologra vágynak, ami hatékony és jó a számukra. Ezért nyúlunk vissza olyasmihez, ami a hagyományokban gyökerezik” – fejtette ki.
S tudhatja, hogy miről beszél, hiszen családja ájurvédikus orvosként szolgált az indiai királyi család mellett több évszázadon át, majd a királyság végével a parfümipar számára szállítottak organikus növényi olajokat.
Shrankhla Holecek már ötcsillagos szállodákkal és gyógyfürdőkkel is együttműködik, olyan helyeken találhatók meg termékei, ahol egy éjszaka kétezer dollárnál kezdődik. A szereket árulják is, valamint a masszázsok és arcpakolások részeivé váltak.
Fő a természetesség
Szakértője az ájurvédának Martha Soffer is, aki hétnapos tisztítókúrákat állított össze Gwyneth Paltrow, Julia Roberts és Kourtney Kardashian számára is.
Ezeket eddig elegáns kaliforniai Surya Spa nevű helyén tartotta, de májusban megnyit új kezelője a Santa Monica Proper Hotelben is. Itt 24 vendéget tud fogadni egy nap.
„Minden, kezdve a kristályoktól a fáig, természetes és azt szolgálja, hogy még jobban átéljük az ájurvéda élményét. Indiai inspiráció alapján, de a modern utazókra szabva” – mondta.
Olyan kezelést is kínál, amely keretében két masszőr nyújt ájurvédikus keringési masszázst egyszerre, valamint mélyszöveti masszázsra is lehet jelentkezni azoknak, akik kipróbálnák az indiai rituálét.
„Harminc év vártam arra, hogy az emberek azt mondják: á, ájurvéda, tudom, mi az. És most végre itt van” – tette hozzá Martha Soffer.
(Fotó: Priya Rao)