Egy évtizede még csak a sci-fi filmekből vett futurisztikus ötletnek tűnt, napjainkra azonban egyre közelebb kerül a megvalósításhoz a sofőr nélküli autók világa. A Google már évek óta teszteli saját járműveit, de a becslések szerint néhány éven belül a nagyközönség számára is elérhetőek lesznek az egymással kommunikálni tudó, és a környezetüket folyamatosan elemző autók.
Elég megnézni az elmúlt években bevezetett technikai újításokat: a parkoló- és fékasszisztens, a sávelhagyásra való figyelmeztetés, a holttér figyelés, adaptív sebességtartás - mind az automatizálás irányába mutatnak.
A Google 2010-ben mutatta be sofőr nélküli autóit, de csak tavaly májusától tesztelhetik őket legálisan néhány amerikai államban. A próbavezetéseken hat átalakított Toyota Prius, egy Audi TT, és három Lexus RX540h vesz részt.
Meggyőző adat, hogy az elmúlt egy évben már több, mint félmillió kilométert is megtettek baleset nélkül. Szintén elég meggyőző a Google alábbi videója, amiben azt demonstrálják, hogyan közlekedik egy látássérült férfi a technológiának köszönhetően.
Persze nemcsak a Google foglalkozik gőzerővel a témával, hanem a nagy nemzetközi gyártók is. Az autógyártás várható mérföldköveit elemző infografika szerint 2017-re már reális cél, hogy olyan cégek, mint az Audi, a Ford, a BMW vagy a Mercedes ilyen típusú járművekkel egészítse ki a kínálatát.
A Mercedes egyik képviselője már arra is tett utalást egy interjúban, hogy a technológia már ma is rendelkezésre áll, és inkább a szabályozás a fő kérdés.
Az biztos, hogy a széles körben való elterjedés előtt számos kérdést még tisztázni kell az autók forgalomba kerülésének feltételeiről, többek között azt is, hogy mi történik akkor, ha egy sofőr nélküli jármű balesetet okoz.
Másfelől a kényelmi és biztonsági szempontok mellett az is kérdés lehet, hogy mennyire kelti fel a lehetőség azok figyelmét, akik szeretik a vezetés élményét.