Bár már évek, sőt évtizedek óta hallunk róla, lassan talán a bőrünkön is érezzük, de még mindig nem igazán értjük, hogy valóban kézzelfogható hatása lehet az életünkre vagy a következő generációkéra. Néhány számítógépes játék most éppen ahhoz a generációhoz igyekszik az egész problémát közelebb vinni, akiket talán ezen a médiumon keresztül a legkönnyebb megfogni.
A virtuális valóság és a kiterjesztett valóság segítségével az érdeklődők a 2014-es szórakoztatóelektronikai kiállításon sétálhatnak a természetben, madárcsicsergés, szellők lengedezése közepette. Majd egy konzollal nekiláthatnak fát vágni. Kutatók szerint a szinte valóságos élmény következtében, aki játszotta a „játékot”, annak a papírfelhasználása hetekre 20 százalékkal csökken és szívesebben választja az újrahasznosított papírtermékeket.
Egyre több fórumon kutatják, hogy a virtuális valóság mennyiben tudja a viselkedést módosítani. Ezekből pedig egyre inkább az derül ki, hogy egy egyébként közömbös csoport hozzáállását is meg lehet változtatni. A mostani kísérletek vagy ötven év kutatásain alapulnak, amelyek azt támasztják alá, hogy ha úgy érezzük, irányítani tudjuk a dolgokat, akkor hajlandóbbak vagyunk a viselkedésünkön is változtatni.
A klímaváltozás éppen egy olyan probléma, amiért egyéni szinten is sokat tehetünk, és hosszú távon az egyéni cselekedetek is befolyásolhatják a dolgok alakulását, mégsem igazán látjuk a közvetlen összefüggéseket, például az erdők irtása és a klímaváltozás közti összefüggéseket, elsősorban éppen a „beláthatatlan” időtávok miatt.
A virtuális valóságban megtapasztalhatók a ma még a valóságban nem látható következmények, amihez az egyén tevékenysége is hozzá járul. Amerikai egyetemek és középiskolák dolgoznak együtt, próbálják ki a frissen kifejlesztett programokat, amelyekkel a diákokhoz a problémakör közelebb vihető. Az egyik programban például a játékos egy korallzátony részévé válik, amely ki van téve az óceán savasodásának. Így saját „bőrén” tapasztalhatja mi is a sorsa egy szennyezett vízben lévő korallnak, amikor körülötte elkezd pusztulni a környezet.
Persze mindezzel kapcsolatban gyakran az is elsődleges kérdés, ha a széles körben elterjedés lehetőségét nézzük, hogy a tanárokat sikerül-e meggyőzni ezeknek a technológiáknak az alkalmazásáról, illetve arról, hogy ilyesmivel talán olyan gyerekeket is meg tudnának fogni, akikre egy hagyományosan előadott óra vagy egy fejezet a könyvből hidegen hagy és nem tud lekötni.