Futurisztikus szuperépítmények, hatalmas üvegfelületek, a külső és a belső terek között elmosódó határok – körülbelül ezek jellemzik az idén megvalósuló, vagy legalább megkezdődő reptéri fejlesztéseket. A kínaiaknál persze a pénz most sem számít.
Iparági szakemberek szerint átmeneti év lesz az idei a repülőterek fejlesztésében, hiszen viszonylag kevés projekt ér véget, viszont jó pár megkezdődik. Ami döbbenetes, hogy 2016-ban már 3,6 milliárd utast fogadnak majd a repterek. Az alábbiakban bemutatunk néhány érdekesebb fejlesztést.
Kína
Természetesen a kínaiakkal kell kezdenünk, annál is inkább, mert az ottani hatóságok még 2010-ben azt ígérték, hogy az akkori 175 repülőtér helyett idén év végén már 230 fogadja majd az utasokat. Igen, 5 év alatt építenek 55 repülőteret, azaz kis túlzással havonta egyet.
Ez még akkor is döbbenetes szám, ha ezek egy jó része (kínai léptékkel mérve) kicsinek számít. Ami viszont nagy lesz, az a pekingi reptér, amit ugyan csak idén kezdenek építeni, ám a 14 milliárdos fejlesztés végén nem akármilyen látvány fogadja majd az utasokat. (A nyitóképen a csongkingi reptér látványterve.)
Japán
A távol-keleti országban is egyre nagyobb teret nyernek a fapados szolgáltatók, így aztán a tokiói Narita Nemzetközi Repülőtér is kénytelen új terminállal bővíteni. A nagyságrendek érzékeltetésére egyetlen szám: egyedül ez az új (egyébként márciusban vagy legkésőbb áprilisban megnyíló, 3-mas) terminál évi 50 millió utast fogad majd.
Mexikó
Mexikóvárosnak már nagyon elkelne egy új nemzetközi repülőtér, amit (ha minden jól megy) idén el is kezdenek építeni. A brit Norman Foster és a mexikói Fernando Romero közös tervei alapján készülő építmény a világ leginkább fenntartható repülőtere lesz, amikor 2018-ban megnyílik.
A szerkezet ugyanis egyetlen hatalmas terminál lesz, lélegzetelállító méretű üvegfelületekkel borítva, így aztán kisebb az anyagigénye és kevesebb energiát is fogyaszt majd, mint egy átlagos repülőtér.
Hollandia
Európa egyik legforgalmasabb repülőtere, a Schiphol 2-es terminálját valamikor idén nyáron adják át. Alighanem elég lesz csak pár (a tervezők által hangoztatott) kifejezést megemlíteni, hogy visszaadjuk, milyen is lesz: luxus, családi, utazás és kultúra, modern holland, divat és életmód, wellness.
Németország
A németeknél kicsit bonyolultabb a helyzet, ugyanis elméletileg idén ősszel megnyílik a müncheni repülőtér 2-es terminálja, ami azt jelentené, hogy a bajor nagyváros 17 millió légiutast tud majd évente fogadni.
A kérdőjel elsősorban a berlini Brandenburg nemzetközi repülőtér kálváriája miatt tűnik jogosnak, hiszen azt 2011-2012 magasságában kellett volna megnyitni, és még mindig nem sikerült különböző menedzsment, mérnöki és egyéb problémák miatt. Ja, és idén sem várható.
A trendek
Az irányvonal elég egyértelműnek tűnik a jövő repülőterei esetében: egyre több hely és egyre nagyobb légtér. Az Airports Council International igazgatója, Angela Gittens a változások célja a megváltozott utasigények kiszolgálása, márpedig a különböző felmérések azt mutatják, az utazóközönség nagyobb biztonságot, ellenőrzést, láthatóságot és nagyobb nyitott tereket szeretne.
(via)