Sőt, mi lenne, ha egy egész hónap telne el úgy, hogy nem panaszkodunk és nyavalygunk egyfolytában? Nagy tévedés, hogy csak a magyarok hajlamosak erre, így vannak ezzel máshol is. Ennek kapcsán indult el egy nagyon érdekes projekt, még érdekesebb tanulságokkal.
Elég volt a negatív életszemléletből, mi lenne, ha egy hónapig a lehető legkevesebbet panaszkodnánk? – gondolta Leah Shapiro, aztán a gondolatot gyorsan tett is követte, így jött létre a Complaint Restraint projekt.
Ennek lényege nem más volt, mint a negatív kijelentések minimumra csökkentése, hogy ezáltal (legalább egy hónapig) kellemesebb életet varázsoljanak maguknak. A felhíváshoz több mint ezer ember csatlakozott, akik vállalták, hogy február folyamán (nyilván az év legrövidebb hónapját választották, azért vannak annyira rutinosak) próbálnak nem panaszkodni.
Nem akármilyen feladat, hiszen egy felmérés szerint egy átlagos beszélgetés során percenként (!) vágunk a másikhoz valamilyen negatív megjegyzést, aminek persze társadalmi oka van. „Semmi sem egyesíti jobban az embereket, mint a közös ellenszenv. A legkönnyebben a közös negatív megjegyzésekkel építhetünk barátságokat és ezekkel is kommunikálunk” – mondta Trevor Blake, a témáról szóló Three Simple Steps (Három egyszerű lépés) című könyv szerzője.
Ráadásul az evolúció is a negatívan gondolkodó embereket részesítette előnyben, hiszen ők jobban fel tudtak készülni az önvédelemre.
De nézzük, milyen tippeket érdemes megfontolni, ha tényleg véget akarunk vetni a panasznapnak!
1. Döntsük el, mi a panaszkodás
Ha azt mondjuk, hideg van odakint, akkor az vajon panaszkodás? Trevor Blake szerint nem, ez csak egy megfigyelés, ami akkor válik panasszá, ha hozzátesszük: „és én annyira utálom ezt a klímát”.
2. Figyeljük meg, milyen gyakran és miért panaszkodunk
Értelemszerűen a változás alapfeltétele, hogy tudjuk, min is akarunk változtatni. „Elképesztően sokkoló, hogy csak két-három órányi megfigyelés után már százas panasz-számnál tartunk” – mondja Blake.
3. Kerüljük a krónikus panaszkodók társaságát
Nehéz olyan ember mellett pozitívnak maradni, aki állandóan panaszkodik, szerencsére ha elég kitartóan nem szállunk be a panaszáradatba, egy idő után úgyis békén hagynak minket az ebben kedvüket lelők, mert nem kapják meg a várt visszajelzést.
4. Legyen a panaszból megoldás
Neve is van ennek a jelenségnek, mégpedig pozitív vagy hatékony panaszkodás. Ha ugyanis valamivel gondunk van, akkor félig már meg is oldottuk, hiszen legalább felismertük azt.
5. Panaszkodom, de…
A „de” mágikus szó ám, hányszor hallottuk már azt, hogy „jó ötlet, de…”, szóval mi lenne, ha most megfordítanánk, és minden panasz mögé rendelnénk egy „de”-t? Például: „Utálok autóval menni dolgozni, de örülök, hogy van munkám és tudok vezetni”.
Miután már március van, Leah Shapiro meg is vonta a projekt mérlegét: nehéz volt, de megérte: „Rengeteget botlottam, de ezalatt az egy hónap alatt a korábbinál többször volt pozitív a hozzáállásom és jobb dolgok is történtek velem”.
(via)