Az, hogy a repülőgépeken felszolgált étel (fogalmazzunk finoman) nem mindig üti meg az elvárásaink szintjét (magyarul: rossz), hatalmas közhely. Mint a közhelyek jó része, igaz is, miként az is, hogy a helyzet lassan, de biztosan változik. Legalábbis Amerikában elindult egy olyan folyamat, ami remélhetőleg minél hamarabb elér Európáig is.
A légitársaságok kezdenek rájönni, hogy nem minden az olcsóság, muszáj minőségi(bb) szolgáltatást is nyújtani, ha nem akarnak lemaradni a versenyben. Éppen ezért az amerikai belföldi társaságok újragondolják a fedélzeten felszolgált ételeket, követve ezzel a reptereken már elindult folyamatot, melynek keretében megjelentek a minőségi éttermek.
A gépeken felszolgált ételeket (legalábbis a prémium kategóriában) neves séfek tervezik meg, és a felhasznált alapanyagok is egyre jobb minőségűek és ezzel együtt egészségesebbek.
Jönnek a különlegességek
Novemberben például a Delta döntött úgy, hogy változatosabbá teszi a rövid távú utakon az első osztályon felszolgált ételeket, immár kétszer annyi ajánlat közül választhatnak az utasok, mint eddig.
Az Alaska Airlines még tovább ment, ők nem csak az első osztályon növelték meg a választható ételek számát, és a minőségben is próbálnak előre lépni, például az ország etnikai sokféleségét bemutató ételsorral – írja az USA Today.
A United egészen komoly különlegességeket (például kacsával töltött ravioli) is elérhetővé tett, míg az American elsősorban a frissességre ment rá, például a felhasznált zöldségek terén – igaz, utóbbi elsősorban a transzkontinentális járatokra vonatkozik.
A trend mégis egyértelmű – állítják a szakemberek, például a J.D.Power utazási és vendéglátási vezetője. Rick Garlick szerint már évek óta megfigyelhető egy lassú javulás, ami mára egészen jelentőssé vált.
Valamivel ki kell tűnni
A pontosság és a tisztaság ma már abszolút alapkövetelmény, így aki ki akar emelkedni a tömegből, annak muszáj valami pluszt nyújtani, és egyre többen találják meg ezt a gasztronómiában.
Még ennél is tovább megy a Wichitai Egyetem marketingprofesszora, Dean Headley, aki azt állítja, a menük folyamatos javulása annak jele, hogy az inga (ha még nem is leng ki, de) elindult visszafelé.
„A repülőjáratokat igénybe vevők nem boldogok. A felszolgált ételek minőségének feljavítása talán az egyik módja lehet annak, hogy a társaságok ezen változtassanak” - tette hozzá a szakember, aki nem mellesleg az évente kiadott, a légitársaságokat minősítő Airline QualityRating kiadvány egyik társszerzője.
A magunk részéről mindehhez csak annyit tennénk hozzá, hogy noha Európán belüli utakon, ha muszáj, elvagyunk minőségi ellátás nélkül, de nagy örömmel vennénk, ha lenne választási lehetőség a jövőben.
(Fotó: fickr.com/Kap Leung)