Vajon a környezet milyen hatással van az emberek segítőkészségére? Szívesebbe segítünk-e, ha éppen valamelyik luxusüzletbe tartunk, vagy onnan fordulunk ki, esetleg ellenkezőleg: a sok pénz valamiért visszatartó erővel bír?
Erre a kérdésre keresték a választ két francia egyetem kutatói, és kísérletük eredménye meglehetősen érdekes eredménnyel járt.
A párizsi Descartes Egyetem és a Dél-Bretagne-i Egyetem kutatóit az érdekelte, hogy a luxusüzletekben vásárlók vajon mennyire segítőkészek, ha rászoruló emberekkel találkoznak.
A szakemberek a legegyszerűbb módszert választva Párizs utcáit tették meg kísérleti helyszínül. Néhány kiválasztott egyetemista lány játszotta el a bajba kerültet átlagos helyek mellett olyan luxusmárkák üzleteinek közvetlen közelében is, mint a Louis Vuitton, a Dior, a Chanel, a Prada, vagy éppen a Versace.
Egyszer sem pénzt kértek, hanem mindig más típusú segítséget: vagy mankóval mentek és elejtették a táskájukat, esetleg arra kérték meg az ismeretlen vásárlót, hogy pár percig figyeljen egy tolószékben ülő barátjukra, vagy éppen mobiltelefont szerettek volna kölcsönkérni egy hívás erejéig.
A kísérlet kiábrándító eredménnyel végződött, hiszen míg az átlagos helyeken a megszólítottak jó háromnegyede (77,5 százaléka) örömmel segített, addig a luxusüzletek környékén ez az arány éppen, hogy elérte az egyharmadot (35 százalékot).
A kutatók következtetése szerint az anyagi javak közelsége, a vásárlás, a fogyasztás feltűnő jelenléte miatt az emberek kevésbé éreznek együtt embertársaikkal. Ami valóban elgondolkodtató...