Minden szakmának megvannak a maga titkai, nincs ez másként a légiutaskísérők esetében sem. Más kérdés, hogy mennyire szeretnénk megtudni a repülés mögött meghúzódó hétköznapi valóságot, de azért talán nem árt, ha tisztában vagyunk pár dologgal, amire egyszerű utasként talán nem is gondolnánk. Pedig érdemes meghallgatni a stewardesseket…
1. Soha ne vegyük le a cipőnket!
Már egy pár órás úton is hívogató lehetőségnek tűnik megszabadulni a cipőtől, ám ezzel komoly hibát követünk el a Huffington Post összeállítása szerint, ugyanis a fedélzeten olyan dolgok is megtörténnek, amikre nem gondolnánk.
Egy légiutaskísérő azt írta, látott ő már sok mindent, vizeletet, székletet a földön, ráadásul elég rendszeresen, és ugyan próbálnak alaposan kitakarítani, erre egyrészt a levegőben nincs lehetőség, másrészt az ördög sosem alszik. Szóval jobb a békesség – és a cipő.
2. Miért késik a járat?
Meglepően sokszor fordul elő, hogy egy járat például azért késik, mert a légiutaskísérők nem érnek ki időben a repülőtérre, a társaság pedig hirtelen nem tud honnan helyetteseket előrángatni: „Ismertem egy stewardesst, aki két órával indulás előtt jelentett beteget egy keményebb előző éjszakai buli után. Egyébként is szeretett partizni, és gyakran volt másnapos szolgálatban, és bár a fizetés elég pocsék volt, a szakszervezet erős, így nehezen lehetett kirúgni a hozzá hasonlókat”.
3. Tisztítsuk meg a kezünket az öv becsatolása után
Egy másik légiutaskísérő azt mondta, ő még soha életében nem látta, hogy az öveket tisztították volna, pedig kerül aztán azokra minden – és nem csak ételmaradék. Szóval ha jót akarunk magunknak, akkor becsatolást követően valamivel megtisztítjuk a kezünket.
4. Milyen ételt válasszunk?
Már amelyik gépen egyáltalán szolgálnak fel még ételt… Nos, egy bennfentes szerint, ha tehetjük, akkor a kóser változat mellett döntsünk, mert abban az esetben legalább abban biztosak lehetünk, hogy aznap készült.
5. Vészhelyzet esetén
Ugyan a személyzetet vizsgákkal, tesztekkel és a gyakorlatban is kiképzik arra, mi a teendő vészhelyzet esetén, voltaképpen sosem lehet tudni, ki hogyan reagál, ha tényleg beüt a baj.
„Öt évig dolgoztam fedélzeten, ezen idő alatt egyetlen alkalommal sem derült ki, hogy mi történne éles helyzetben. Szeretném hinni, hogy nem dermednék le, vagy hullanék szét, de ezt sosem lehet tudni” – írta egy volt légiutaskísérő.
Mindebből az a tanulság, hogy érdemes odafigyelni arra a 3 percre felszállás előtt, amikor bemutatják, mit kell tenni vészhelyzetben, mert könnyen előfordulhat, hogy saját magunknak kell majd megoldani a helyzetet.
6. Mellőzzük a teát, kávét
Felejtsük el a fedélzeten a forró italokat, mert a készítésükre használt vizet értelemszerűen tartályban tárolják, amit viszont csak nagyon ritkán (ha egyáltalán…) tisztítanak. Nem véletlen, hogy a személyzet tagjai közül senki sem iszik sem teát, sem kávét, azt pedig sürgősen felejtsük el, hogy a mosdóban töltsük fel a vizespalackunk.