A baráti beszélgetések vissza-visszatérő eleme, hogy ki mit néz meg a másikon először. Mostanra itthon is felnőtt egy szubkultúra, akik körében ez nem is kérdés: hát a cipőjét!
A különleges sneakerek körüli érdeklődés ugyanis az utóbbi években Magyarországon is robbanásszerűen megnőtt, főleg a tízen- és huszonéves korosztály körében. Olyannyira, hogy egyes tinik (vagy lélekben tinik) képesek egy vagy több napot is sorban állással tölteni egy-egy üzlet előtt - sokszor mindössze azért, hogy megnyerhessék egy-egy szigorúan limitált sportcipő megvásárlásának lehetőségét. De ebben a körben a makulátlanul tiszta cipő is alapkövetelménynek számít – az pedig, hogy valaki rálép, „főbenjáró bűnnek”.
Sportolók helyett celebek a hype motorjai
Az adidas, a Nike vagy a Puma korábban leginkább sportolókkal dolgozott össze, most pedig designerek, hip-hop előadók és más celebek közül igazolnak le kollaborációkra (a sneaker szlengben: “collab”) a nagy neveket, hogy ezzel tovább izzítsák az érdeklődést (a sneaker szlengben: “hype”) a korlátozott számban kiadott egyedi modellekért vagy színállásokért.
A sorban állás menő lett?
A kereslet ilyen szintű növekedése miatt egy-egy ilyen sneaker megjelenése alkalmával nem ritka, hogy a fiatalok “letáboroznak” az üzlet előtt és egy vagy akár több éjszakát is sorban állnak/ülnek/fekszenek azért, hogy a vágyott cipőt megszerezzék - ezt a sneaker szlengben campelésnek hívják.
Ez jelenség ismerős lehet például az ortodox Apple-vallásúaktól, akik már korábban is presztízskérdésnek tartották, hogy ott aludjanak az üzletek előtt, és aztán elsőként vegyék használatba a legújabb almás készülékeket. De akár azoknak a magyaroknak is, akiknek még “volt szerencséjük” sorba állni, hogy a 90-es években bejuthassanak például a Váci utcai adidas boltba vagy az első IKEA-ba az Örs Vezér terén, vagy még korábban, hogy banánhoz jussanak a zöldségesnél.
Megnyerhetik azt, hogy megvehetik...?
Viszont nekik is meglepetés lehet, hogy 2018-ban, a fogyasztói társadalom és a bőség zavarában ismét divat a sorakozás a tinik között, hogy megvehessenek valamit - vagy ami még meglepőbb, hogy feliratkozhassanak egy olyan sorsolásra, melyek nyertesei nem a cipőt nyerik meg, hanem mindössze annak megvásárlási lehetőségét.
A tisztaság mindenek előtt
Nem csoda, ha a sneakerheadek minden áron szeretnék megőrizni nehezen megszerzett cipőjük tisztaságát. Szerencsére ehhez számos, ismert márka nevével fémjelzett tisztító- és ápolószer van forgalomban.
adidas Originals tisztító- és ápolószerek
A háromcsíkos márka egy prémium termékcsaládot alkotott meg, mely a tisztítástól az ápoláson, illatosításon át egészen az impregnálásig biztosít megoldást bármi bajra, ami csak egy cipőt érhet. Ha valaki sneakerhead (vagy van a családban ilyen), akkor ezt neki találták ki!