...döglött béka kuruttyol, így kezdődött a gyerekdal, amit nagy lelkesedéssel fújtunk a megfelelő életkorban, majd amikor büntetlenül lehetett, újra, mert a következő generációnak is tovább kell adni a tudást. Akármilyen meglepő egy ilyen felvezetés után, művészetről lesz szó, méghozzá a legmodernebb digitális művészetről.
A „festmény" továbbra is ott lóg a galériában a falon, igaz a keret csak álcázás, és a kép pedig szépen, folyamatosan változik, így érdemes nem csak átszaladni előtte, hanem hosszabban szemlélődni, és akkor olyat láthatunk... például a döglött béka a látogatók szeme előtt rohad el.
Rob és Nick Carter digitális festményeit a New York-i Frick Galéria mutatja be az év folyamán, várhatóan októberben. Az alkotók a The Daily Telegraph-nak beszéltek munkájukról.
Az első digitális festményüket, egy csendéletet, ami tulajdonképpen egy háromórás némafilm, tavaly a Maastrichti Művészeti Vásáron láthatták az érdeklődők.
A festmény egy németalföldi festő id. Ambrosius Bosschaert virágcsendélete volt, ahol a képen a hajnal lassan napnyugtára változott, a virág szirmai öregedtek, a vázából elpárolgott némi víz, és végül egy szitakötő is beszállt a képbe.
A művészetkedvelők és gyűjtők meglepően elfogadóan, sőt lelkesedéssel fogadták a művet, egy Párizsban élő holland műkereskedő volt az első vevő, akit azóta többen is követtek. A legutóbbi darab már 100 ezer fontért (kb. 34 millió forintért) talált gazdára tavaly év végén. A vevők között volt a Mauritius House Museum, ahol az eredeti Bosschaert kép is függ.
A művészházaspár szerint a népszerűség annak is köszönhető, hogy fogva tudja tartani a néző figyelmét ebben a rohanó világban, amire egy hagyományos csendélet már nem igazán képes.
Nick Carter elmondta, hogy egy festményt átlag 6 másodpercig néz valaki, ők pedig ezzel a technikával elérik, hogy a látogató lassuljon le, és valóban szemlélje, figyelje meg a képet. Emellett szeretnének kapcsolódni a németalföldi festészet hagyományához, amely olyan realisztikusan akarta ábrázolni a tárgyát, hogy szinte fotóhoz hasonlítható.
A csendéletről való gondolkodást és szemléletet is szeretnék ezzel formálni, mint ahogy az az elmúlt 400 év folyamán is folyamatosan változott, ahogy a befogadók is változtak. A festők is gyakran segédekkel dolgoztak, a digitális művészek ebben is hasonlítanak hozzájuk, hiszen 25 animátorral, körülbelül 4-5 ezer munkaóra alatt készült el a digitális festmény.
Az elpusztult és bomló békáról szóló kép eredetijét ifjabb Ambrosius Bosschaert festette. A modern alkotók pedig nem kevés időt fektettek annak tanulmányozásába, hogy megfelelő hűséggel tudják bemutatni a bomlási folyamatot, ugyanakkor ne is vigyék túlzásba. A mű hivatalosan a Maastrichti Művészeti Vásáron debütál március 15 és 24 között.