Miközben manapság szinte mindenhonnan a film- és egyéb csillagokkal kapcsolatos hírek ömlenek felénk, nehéz elképzelni, hogy a mozi hajnalán a színészeknek a nevét sem írták ki. A mai posztban annak járunk utána, hogyan is született meg a ma is ismert sztárkultusz. Izgalmas utazás lesz, annyit ígérhetünk!
Douglas Fairbanks, Mary Pickford és Theda Bara 1927-ben
Tulajdonképpen egy stúdiófőnök zseniális (vagy cinikus – ki-ki döntse el maga) ötletével indult minden. A mozi hajnalán ugyanis a színészeket olyannyira a filmek kellékének tekintették, hogy még a nevük sem forgott a köztudatban, a stúdiók egyáltalán nem foglalkoztak a népszerűsítésükkel.
Ahogy azonban egyre inkább terjedt az újfajta szórakozási mód, a filmek szereplői is egyre népszerűbbek lettek, ám a szélesebb publikum még mindig nem ismerte a nevüket.
Aztán 1910-ben az Independent Moving Pictures stúdiófőnöke, Carl Laemmle úgy döntött, útjára indít egy pletykát arról, hogy az egyik legnépszerűbb színésznő, (a mozijait kiadó stúdió után elnevezett) Biograph Girl autóbalesetben életét vesztette.
Erről persze szó sem volt, az Independent Moving Pictures újsághirdetésekben cáfolta a tragikus baleset hírét, egyúttal azt is közhírré téve, hogy a (riválistól lenyúlt) színésznő lesz a következő filmjük sztárja. Valamint (és a mi szempontunkból ez a lényeg) bedobta a köztudatba a színésznő nevét is: Florence Lawrence.
Florence Lawrence, azaz a Biograph Girl
Így kezdődött tehát a filmsztárok megjelenése, és bár az első mozis magazin már 1907-ben megjelent (ez volt a Moving Picture World), de még csak a szakmának szólt. A rajongóknak még várniuk kellett, egészen 1911-ig, amikor a Vitagraph Studios főnöke, J. Stuart Blacktonnak az a zseniális ötlete támadt, hogy a nagyközönségnek is érdemes lenne állandó beszédtémát szolgáltatni.
Így születette meg a The Motion Picture Story Magazine, ami a népszerű filmek rövid tartalmi kivonata mellett karriertanácsokkal is szolgált és persze bemutatta a legnagyobb sztárokat is. A neve később Motion Picture Magazine-ra rövidült és egészen 1977-ig havi rendszerességgel kiadták.
A rajongóknak szánt magazinok királya azonban nem a Motion Picture Magazine volt, hanem legnagyobb vetélytársa, a vele egy évben alapított Photoplay.
Mary Pickford a kezdet kezdetén, 1910-ben
Az MPM képtelen volt megőrizni kezdeti előnyét, így az 1920-1930-as években már a Photoplay volt a nyerő, aminek a legfőbb oka az volt, hogy miközben jóban volt az összes stúdióval, írásaiban fenn tudta tartani a függetlenséget (vagy legalábbis annak látszatát).
Az együttműködésnek hála a rendelkezésükre állt az összes sztár, kulisszatitok és fotó, ugyanakkor nem volt a stúdiók szolgai kiszolgálója, amit a rajongók nagyon díjaztak.
Ráadásul mivel a mozilátogatók többsége nő volt, a Photoplay szerkesztői rájöttek, hogy érdemes a filmes anyagok közé divattanácsokat és szépségtippeket is elhelyezni, mi több, egy idő után párkapcsolati tanácsokat is adtak.
Megszületett a klasszikus minőségi sztárújság, amely ráadásul 1920-tól saját díjat is átadott (ez volt a Photoplay Medal of Honor – azaz a Becsületrend, az első komolyabb filmes díj), a kitüntetettre pedig az olvasók szavazhattak.
Gloria Swanson
A Photoplay címlapján mindig valamelyik sztár képe volt látható, az első pár oldalon pedig kizárólag hollywoodi fotókat helyeztek el, amiket akár a falra is fel lehetett tenni. Belül pedig rengeteg olyan képet találhattak a rajongók, melyek segítségével kedvenceik magánéletébe nyerhettek „spontán” pillantást: ahogyan éppen (szintén híres) barátaikkal lazultak, vagy otthonukban pihentek.
Noha a Photoplayre ma már csak kevesen emlékeznek, és a benne szerepelt sztárok jó részét is elfelejtettük már, az elég egyértelműen látszik, hogy vele alakult ki a mai napig is érvényes, és ma már 24 órában ránk ömlő sztárkultusz.
Aki szeretne régi újságokat lapozgatni, az a Media History Project oldalán megteheti.