Aligha várt helyről érte fenyegetés az európai luxusipart. A gondokat egy viszonylag új, tavaly októberben bevezetett uniós törvény okozza, ami előírja a kínai turisták részére a biometrikus útlevél használatát, ha Európába akarnak jönni. Márpedig a kínaiak az európai luxustermékek egyik legfontosabb vásárlói.
A kínaiak (számuknál és folyamatosan növekvő gazdasági erejüknél fogva) a luxustermékek (főleg ruhák és táskák) gyártóinak legfontosabb célközönségei közé tartoznak.
Csakhogy.
Tavaly október óta minden, az európai schengeni övezetbe belépni kívánó kínai turistának rendelkeznie kell biometrikus útlevéllel, amit vagy valamelyik európai konzulátustól, vagy valamelyik, kifejezetten ebből a célból létrehozott központtól kell megigényelni.
Korábban ezt egy egyszerű email elküldésével megtehették, most azonban már jóval nagyobb hercehurcát jelent a folyamat, ami (az első bő félév tanulsága szerint) sokakat elriaszt az európai utazástól.
A hercehurca nem kicsi: mivel az új típusú útlevélhez ujjlenyomat és új típusú fotó kell, ezért azok a kínaiak, akik szeretnének Európába utazni, kénytelenek valamelyik uniós konzultátusra vagy vízumközpontba ellátogatni, márpedig ezek jellemzően olyan nagyvárosokban találhatók, mint Peking, Shenzen vagy Sanghaj (és még jó pár emellett, persze), ami külön költség és macera.
„A korábbi rendszerhez képest, amikor elég volt postán vagy emailben elküldeni a szükséges dokumentumokat, vagy az egészet rábízhatták az utazásszervezőre, ez jelentős változás, ami elriaszthatja a turistákat” – hangsúlyozta a qz.com-nak a Global Blue senior alelnöke, Tomas Mostany.
Az utazók adómentes költéseit regisztráló Global Blue felmérése szerint emiatt az utóbbi pár hónapban már érezhetően csökkent a kínai turisták vásárlási kedve, amit olyan nagy cégek is kezdenek megérezni, mint a Louis Vuitton, Céline, Givenchy és egyéb csúcsmárkákat tulajdonló LVMH.
A Global Blue számítása szerint csak áprilisban 27 százalékkal csökkent az adómentes vásárlások száma, és a tranzakcióké is 11 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.
Mindezt persze nem lehet csak és kizárólag a kínaiakra és a biometrikus útlevelekre fogni, hiszen emellett a terrortámadások is elriaszthattak turistákat, ráadásul a tavalyi év különösen jól sikerült a luxusiparban, így a visszaesés is nagyobbnak tűnik.
Nyilván Európának sem érdeke, hogy elriassza a kínai turistákat, és várhatóan enyhül is majd ez a hatás, ahogyan egyrészt egyre többeknek lesz biometrikus útlevelük (ezek 5 évig érvényesek), másrészt egyre több helyen majd lehet ezeket Kínában beszerezni.
(Fotó: chinesetourists.wordpress.com)