Eldőlni látszik a férfiaknál a hivatalos elegancia vs utcai lezserség harca, legalábbis ha egyes divatházak legfrissebb trendjeit és kínálatait nézzük. A Dior új művészeti igazgatója, Kim Jones például azt mondja, nincs már értelme külön streetwearről beszélni.
Kim Jones David Beckhammel
A Louis Vuittontól érkezett angol dizájner már az első hónapok után látványosan forgatja fel (vagy gondolja újra, kinek hogy tetszik) a Dior férfi kínálatát. Azzal kezdte, hogy átnevezte a Dior Homme-t Dior Menre, majd gyorsan nyilvánvalóvá tette, hogy nem egyszerű névváltásról van szó.
Kim Jones ugyanis azt vallja, semmi értelme ma már külön streetwearről (azaz lezser utcai viseletről) beszélni, szembeállítva azt az elegáns divatirányzatokkal, hiszen voltaképpen minden az előbbi csoportba tartozik.
Kim Jones 2011-től 2018 márciusáig volt a Louis Vuitton igazgatója a férfi divatrészlegnél, tehát immár fél éve dolgozik a Diornál, ahová teljesen új koncepciót hozott. (Mást ne mondjunk, ő tervezte azt az öltönyt is, amit David Beckham viselt Harry herceg és Meghan Markle esküvőjén.) Első Dior-kollekcióját júniusban mutatta be a párizsi divathéten.
David Beckham Harry herceg esküvőjén
„Unalmasnak találom már a streetwear kifejezést. Az ember az utcán hordja a ruháit, szóval végső soron minden ’utcai viselet’ és abban a pillanatban azzá válik, amint kilépünk benne az utcára” – nyilatkozta a Highsnobietynek.
„A divat az divat. Szerintem hiba bizonyos darabokat a streetwear dobozba helyezni, a jó az jó. Végül is 2018 van. Realistán kell hozzáállni ahhoz, mit hordanak az emberek” – tette hozzá kedvenc tervezője és barátja, Jun Takahashi munkáját hozva fel példaként.
Kim Jones meglehetősen látványosan szakított a Dior korábbi tervezői, Hedi Slimane és Kris Van Assche sötétebb, kissé a gótikusba hajló hagyományával, helyette a természetközelibb, színesebb megközelítést hozta be.
„Manapság az internet és az Instagram korában az emberek nem csak a termékek, hanem a kulturális értékek és a know-how miatt kötődnek bizonyos márkákhoz. Gyönyörű történeteket akarnak hallani, márpedig a Diornak van mondandója” – fogalmazott a márka ügyvezetője, Pietro Beccari a francia Le Figarónak.
Úgy tűnik tehát (és erre nem a Dior az egyetlen példa), hogy a férfidivat jelentős változáson megy át. Egyre több tervező vallja, hogy akár a sportos viseletet is lehet elegánsra és kívánatosra tervezni, nem kell ehhez ultradrága couture.
A lényeg, hogy sikerüljön előidézni a megfelelő érzelmi azonosulást a potenciális ügyféllel, aki aztán boldogan kifizeti a meglehetősen borsos árat is.
„Sokkal többről van szó annál, mint hogy éppen mit viselnek a férfiak. Az emberek olyan ruhákat akarnak megvenni, amit állandóan hordhatnak” – vázolta filozófiáját Kim Jones.
A jelek szerint tehát a lezserség diadalmaskodott (legalábbis egy időre) a férfidivatban.